Bouw je eigen robot
Home / Robotnieuws / Door Nederlandse robot is bestrating van een weg eenvoudig en snel

Door Nederlandse robot is bestrating van een weg eenvoudig en snel

Robot bestratingHet bouwen van nieuwe wegen kan een zware en slopende taak zijn, maar dankzij een Nederlandse uitvinding is bestrating nu net zo eenvoudig als de uitrol van een tapijt.

De geweldige machine, genaamd Tiger-Stone, kan direct en snel een weg van bakstenen aanleggen. De machine maakt gebruik van een slim ontworpen zwaartekracht gebaseerde systeem.

Een bakstenen weg is vaak gewild vanwege de aantrekkelijkheid en duurzaamheid, maar is vaak toch minder gemeengoed geworden vanwege het relatief arbeidsintensieve werk dat opgaat in het aanleggen ervan.

Robot die een weg kan aanleggen van bakstenen

Echter, met een Tiger-Stone machine kunnen stratenmakers een weg van wel 400 vierkante meter per dag aanleggen, terwijl bij gebruik van conventionele methoden stratenmakers vaak op hun knieën en handen erin slagen om maar tussen de 75 en 100 vierkante meter per dag aan te leggen.

Een filmpje van de bestratingsmachine in actie

2 comments on “Door Nederlandse robot is bestrating van een weg eenvoudig en snel

  1. Maarten on said:

    Dit is een prachtmachine, maar nog niet echt een robot.
    Nu je een keer dit hebt kan je wel een robotarm die stenen erin laten leggen natuurlijk, dan heb je pas echt de ultieme bestratingsmachine.

    Ik zie hier wel een patroon: eerst het werk herbedenken zodat het beter te robotiseren is, en dan robotiseren.
    Ander vooorbeeld: vuilnisophaal. Bij mij in de straat worden nu nog zakken aan de straat gezet. De ophaal daarvan te robotiseren is nog te moeilijk: de zakken kunnen overal staan en liggen langs de route en hebben geen vaste vorm.
    Nu worden er momenteel ondergrondse afvalcontainers geplaatst. Het is nu al voorstelbaar dat een zelfrijdende vuilnisauto langs komt rijden en dat een robotarm zelf de container leegt in de wagen.

  2. Noordzij on said:

    Geweldig idee !
    Alleen geschikt voor recht-toe-recht-aan straatjes, maar dat zijn er nogal wat.
    Parkeervakken, riooltoegang putdeksels, bomen/lantaarnpalen op de stoep enzovoorts gooien roet in het eten denk ik zo.

    Maar wat uitvoering betreft zie ik meteen ruimte voor verbetering…
    Het laden van de stenen is best wel gevaarlijk voor je handen, zeker als je terwijl de shovel stort al de kunststof opspanbandjes ertussen uit gaat trekken.
    Waarom geen plaats waar je meteen de hele pallet met de lepels op kunt zetten ?
    Of twee plaatsen; iedere stratenmaker zijn eigen pallet (maar dan moet je waarschijnlijk de pallet wel kleiner maken ivm gewicht, bijvoorbeeld de kunststof 800×600 pallets).

    Wat Maarten hierboven zegt slaat de spijker op zijn kop:
    Ik zie nog steeds 2 stratenmakers en een shovelmachinist, 3 man aan het werk.
    Het blijft een hulpmiddel, geen robot.
    De werk omstandigheden zijn verbeterd en makkelijker dus haal je een hogere snelheid.
    Iedereen wint; de baas meer productie, de buurtbewoners sneller weer een straat om doorheen te rijden, de stratenmakers betere werkomstandigheden.

Laat een reactie achter bij Maarten Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>