Bouw je eigen robot
Home / Robotnieuws / Een kind als model voor robots

Een kind als model voor robots

Professor Ashutosh Saxena leidt het Personal Robotics Lab-team van de Cornell University in New York

De manier waarop kinderen hun eerste maanden doorbrengen terwijl ze hun weg proberen te vinden, kan dienen als model voor het trainen van robots. Dat zegt de Amerikaanse onderzoeker Ashutosh Saxena. Hij leidt het Personal Robotics Lab-team van de Cornell University in New York.

Een computer kan worden ‘getraind’ om kopjes in alle soorten en maten te zoeken en basiskenmerken te gebruiken om ze allemaal te vinden. Een soortgelijk proces kan een robot leren om de handgreep van een ​​kopje te vinden en het correct te pakken.

‘We tonen de robot een aantal voorbeelden en het leert de strategieën voor het pakken van de objecten te generaliseren en ze te gebruiken op objecten die niet eerder zijn gezien,’ licht de professor toe. ‘Het leert over de stabiliteit en over andere criteria voor het goed pakken van borden en kopjes.’

Op de Cornell Universiteit kwam men erachter dat het veel makkelijker is om voorwerpen te plaatsen dan ze op te pikken, omdat er veel opties mogelijk zijn. Zo is een kopje op tafel rechtop en in een afwasmachine op zijn kop. De robot wordt getraind deze situaties te herkennen.

Na training, pakte hun robot de meeste objecten correct in 98 procent van de gevallen dat de objecten eerder zijn gezien in dezelfde omgeving, en in 95 procent van de gevallen voor nieuwe objecten in een nieuwe omgeving.

“Robots hebben nog een lange weg te gaan voordat ze kunnen leren als mensen. We zouden zelfs al heel blij zijn als we een robot kunnen maken die zich zou gedragen als een zes-maanden-oude baby”, aldus de professor.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *

*

You may use these HTML tags and attributes: <a href="" title=""> <abbr title=""> <acronym title=""> <b> <blockquote cite=""> <cite> <code> <del datetime=""> <em> <i> <q cite=""> <s> <strike> <strong>